Ulga termomodernizacyjna:

Bardzo często otrzymuję od Państwa pytania dotyczące warunków stosowania ulgi termomodernizacyjnej przez mieszkańców gminy, którzy uczestniczyli bądź uczestniczą w Projekcie OZE. W tym artykule przedstawiam najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na nie.

  • Czy mieszkaniec może skorzystać z ulgi na podstawie faktury zaliczkowej wystawionej przez gminę?

Odpowiedź: NIE, bowiem zgodnie z art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatek.  Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień sprzedaży, tj. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi określony na fakturze VAT, ponieważ na podstawie faktury ustala się wysokość poniesionych wydatków na termomodernizację budynku.

  • Kto może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

Odpowiedź: Z ulgi może skorzystać podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego (nie mogą z niej korzystać osoby zamieszkujące)

  • Co w przypadku, gdy osoba na którą jest wystawiona faktura (według danych zawartych  w umowie z mieszkańcem), nie ma dochodów dających jej możliwość zastosowania ulgi termomodernizacyjnej?

Odpowiedź: Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek – tak stanowi art. 26h ust. 7 ustawy PIT.

  • Czy jeśli faktura jest wystawiona na jednego z małżonków, to drugi z nich może skorzystać na jej podstawie z ulgi?

Odpowiedź: NIE – faktura musi być imienna na tego podatnika, który korzysta z ulgi(co do zasady w podatku dochodowym od osób fizycznych małżonkowie są odrębnymi podatnikami).

  • Czy można wystawić korektę faktury w przypadku, gdy umowa została sporządzona na małżonków (jako współwłaścicieli nieruchomości), a faktura została wystawiona na jednego z nich?

Odpowiedź: TAK – przy spełnieniu określonych przesłanek, tj. w stanie rzeczywistym usługę montażu nabywają małżonkowie. Po pierwsze należy zaznaczyć, że obecnie – co do zasady – nie ma obowiązku wystawiania faktur na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Niemniej jednak, jeśli nabywca (tj. osoba prywatna) w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano sprzedaży, wystąpi z żądaniem wystawienia faktury, gmina (sprzedawca) dokument taki musi wystawić. Z kolei dane, jakie powinna zawierać faktura dokumentującą dostawę towarów/świadczenie usług określono w art. 106e ustawy VAT. W przepisie tym określono, że faktura powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy. W żadnym przepisie ustawy VAT nie ma odrębnych uregulowań odnoszących się do faktury wystawianej w przypadku, gdy po stronie nabywcy występuje więcej niż jeden podmiot. Oznacza to, że nie ma przeszkód prawnych, aby na fakturze jako nabywcę wymienić więcej niż jedną osobę. Z takim przypadkiem mamy do czynienia w sytuacji, gdy nabycia  dokonują małżonkowie.

Co do zasady faktura dokumentuje rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji, zaś dane zawarte w fakturze VAT muszą umożliwiać jednoznaczną identyfikację stron transakcji gospodarczej, zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy. Każdorazowo przed korektą faktury należy ustalić nabywcę towaru lub usługi, który winien wynikać z zawartej umowy.