Oferta jednodniowego szkolenia dla gmin, powiatów, instytucji kultury, jednostek budżetowych gmin i powiatów, jednostek sektora finansów publicznych. W dniu 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdziło wprowadzenie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych od 1 lutego 2026 r.
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest omówienie najważniejszych zagadnień prawnych związanych z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który zacznie obowiązywać od 1 lutego 2026 r. Szkolenie ma na celu uporządkowanie wiedzy z zakresu przepisów podatkowych oraz rozwiązań systemowych dotyczących wystawiania i odbierania faktur ustrukturyzowanych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki jednostek sektora finansów publicznych jako podatników VAT.W trakcie szkolenia uczestnicy:
- zapoznają się z nowymi obowiązkami prawnymi wynikającymi z funkcjonowania KSeF,
- poznają zasady techniczne i organizacyjne wystawiania faktur w nowym systemie,
- otrzymają wyjaśnienia dotyczące najczęściej pojawiających się wątpliwości i trudności interpretacyjnych,
- zyskają praktyczną wiedzę na temat wdrożenia KSeF w realiach funkcjonowania JST i jednostek budżetowych,
- uporządkują i uzupełnią swoją wiedzę w zakresie rozliczeń VAT w kontekście nowych przepisów.
Szkolenie zostanie poprowadzone w przystępnej formie, z naciskiem na praktyczne aspekty i zastosowanie przepisów w codziennej pracy, co pozwoli uczestnikom na lepsze zrozumienie istoty zmian oraz przygotowanie się do ich wdrożenia w swoich jednostkach.
Program szkolenia:
- Wprowadzenie do KSeF – istota i cele reformy
- Krajowy System e-Faktur – czym jest i dlaczego staje się obowiązkowy?
- Etapy wdrażania obowiązku KSeF – co zmienia się od 1 lutego 2026 r.?
- Korzyści i zagrożenia wynikające z centralizacji fakturowania.
- Podstawy prawne obowiązku korzystania z KSeF
- Ustawa o VAT i rozporządzenia wykonawcze – analiza przepisów.
- Obowiązek stosowania KSeF w sektorze finansów publicznych.
- Terminy, wyjątki i przepisy przejściowe – kto i kiedy ma obowiązek?
- Faktura ustrukturyzowana – nowe podejście do dokumentowania sprzedaży
- Czym jest faktura ustrukturyzowana? Podstawowe elementy i struktura XML.
- Porównanie: faktura papierowa / PDF / ustrukturyzowana.
- Rodzaje faktur w KSeF – sprzedażowe, zaliczkowe, korekty, faktury wystawiane przez nabywcę.
- Obsługa KSeF w JST i instytucjach kultury – obowiązki i praktyka
- Podział ról i obowiązków – kto wystawia faktury: urząd czy jednostka organizacyjna?
- Centralizacja VAT a fakturowanie w KSeF – praktyczne konsekwencje.
- KSeF w instytucjach kultury – na co zwrócić uwagę przy wdrożeniu?
- Uwierzytelnianie, uprawnienia i dostęp do systemu
- Jak nadawać uprawnienia do KSeF? (UPO, token, ePUAP, pełnomocnictwa)
- Identyfikacja użytkowników – kto może wystawiać i odbierać faktury?
- Rola koordynatora systemowego w JST / instytucji kultury.
- Integracja systemów finansowo-księgowych z KSeF
- Czy trzeba kupić nowe oprogramowanie?
- Jakie są wymagania dla systemów FK/ERP?
- Współpraca z dostawcami systemów i harmonogram wdrożeniowy.
- Organizacja pracy i zmiana procedur.
- Obieg dokumentów w urzędzie i jednostkach – zmiany w praktyce.
- Przykładowe procedury wewnętrzne – dekretacja, zatwierdzanie, archiwizacja.
- Odpowiedzialność za prawidłowość wystawienia faktur – kto za co odpowiada?
- KSeF a odpowiedzialność podatkowa i sankcje
- Kary za brak wystawienia faktury w KSeF.
- Błędy w strukturze faktury – skutki podatkowe.
- Jak ograniczyć ryzyka wewnętrzne?
- Pytania, problemy praktyczne, studium przypadków
- Przykłady z życia gmin, powiatów i instytucji kultury.
- Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.
- Możliwość omówienia konkretnych problemów uczestników.
Docelowa grupa uczestników:
- Pracownicy i kierownicy jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów) odpowiedzialni za sprawy finansowo-księgowe, rozliczenia podatkowe i obsługę faktur;
- Specjaliści ds. podatku VAT oraz księgowi w urzędach i jednostkach organizacyjnych JST;
- Pracownicy instytucji kultury odpowiedzialni za księgowość i finanse oraz obsługę dokumentów księgowych;
- Osoby odpowiedzialne za wdrażanie i obsługę systemów finansowo-księgowych (FK, ERP) zintegrowanych z KSeF;
- Kadra kierownicza i administracyjna nadzorująca procesy fakturowania i rozliczeń w jednostkach sektora finansów publicznych;
- Pełnomocnicy i koordynatorzy ds. KSeF w urzędach i podległych jednostkach.
Forma szkolenia: Szkolenie stacjonarne
Cena szkolenia: Koszt udziału w szkoleniu 650 zł netto/brutto (dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych) dla jednego uczestnika.Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, lunch oraz serwis kawowy, autorskie materiały szkoleniowe, imienny papierowy certyfikat uczestnictwa.
Termin i miejsce szkolenia: 30 czerwca 2025 r. B&B HOTEL Centrum Rzeszów, ul. Grottgera 28.Godzina: 9:00 do 14:30.
W celu zgłoszenia chęci uczestnictwa w szkoleniu, proszę wypełnić poniższy formularz zgłoszeniowy:
Zgłoszenia można również dokonać telefonicznie lub mailowo:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., 665 866 272; 793 200 146;